Tuesday, August 26, 2014

Tips Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata

Asalamualaikum...

Orang tua-tua cakap dari mata turun ke hati, bila berjumpa dengan orang benda pertama yang kita akan lihat bila berkomunikasi dengan orang tuh adalah matanya kan, tentu segan bila bawah mata kita neh dah kalahkan mata panda. Hitam! Lesu! dan Berkedut-kedut. Kali ini saya nak kongsi sedikit beberapa cara bagaimana mahu hilangkan hitam di bawah mata. Jom baca:

1) Ubah Diet kita: segan kan bila bawah mata ada bulan sabit berwarna hitam bergantungan di kanan dan kiri mata. Ahaaa sebaik-baik nya apa kata kita semak semula apa yang kita sumbat setiap hari kerana apa yang kita makan akan membentuk diri kita. Sebagai contoh makanan yang mengandungi garam yang banyak dan minuman beralkohol boleh menyebabkan badan kita 'bloat'. Ehemm macam mana nak jelaskan yea, pernah tengok cerita korea? ahaaa bila they all tido then esok nya bangun pagi tengok muka depa macam kembang semacam jea kan..lebih kurang gitulah 'bloat' neh.. so bila kita kurangkan makanan seperti di atas for sure mata kita juga akan mendapat masa rehat yang lebih dan tidak bengkak kan.

2) Berhenti menggosok mata: geseran yang berpanjangan antara jari kita dan kulit di bawah mata boleh menyebabkan bawah mata kita menjadi gelap. Geseran boleh menyebabkan pigmentasi kulit bertukar gelap dan ini merupakan satu habit yang buruk selain dari membuatkan kuman berpindah ke muka kita juga.

3) Pakai Sunscreen: Bila keluar dari rumah contohnya nak berjimba-jimba di pantai, jangan lupa sapu sunscreen di tubuh kita yang terdedah kepada cahaya matahari tau, ini termasuklah di kawasan bawah mata. Tapi hati-hati jangan sampai termasuk dalam mata pula. 

4) Gunakan Jari Manis: bila kita memakai alat solek atau mengenakan foundation atau concealer di wajah dengan menggunakan jari, gunakakan jari manis kerana jari manis merupakan jari yang paling lemah dari semua adik beradiknya yang lain. Ini adalah kerana kurang geseran yang dikenakan di bawah mata adalah lebih baik. Kita perlu membelai kawasan bawah mata kita sebaiknya kerana ini merupakan kawasan sensitif kan. 



5) Uncang Teh Sejuk: selepas membancuh secawan teh jangan dibuang pula uncangnya. Sebaliknya simpan uncang teh tersebut ke dalam peti sejuk selama 10 minit atau lebih untuk menyejukkannya. Kemudian berbaring dan letak uncang teh tersebut ke atas mata anda selama 15 minit. Bukan sahaja aktiviti akan menenangkan kita malahan ia turut membantu mata untuk berehat. Uncang teh yang sejuk ini akan melegakan kulit di sekitar mata dan mampu mengurangkan bengkak dan warna hitam bawah mata.

6) Tanggalkan mekap di wajah: Selepas seharian di luar, ketika pulang di rumah pastikan kita menanggalkan semua mekap yang terdapat di muka. Ingat, jangan tidur bersama mekap!



7) Guna sudu!: ok pernah tak masa makeup time kahwin dulu, mak andam akan sapu-sapu kan ketulan ais dimuka sebelum sesi makeup bermula dengan tujuan nak buatkan kulit kita segar. Ahaaaa lebih kurang jugak lah konsep guna sudu neh. Sebelum tidur celupkan 2 sudu ke dalam air kemudian angkat dan terus simpan ke dalam peti sejuk semalam. Kemudiaan esoknya ambil sudu tersebut dan letak lah di kawasan sekitar mata selama 10 minit. Ahaaa pasti segar rasanya. Rasa sejuk dari sudu akan membantu mengurangkan bengkak di bawah mata dan membuatkan kulit kita lebih cantik selepas makeup tau. 

ok now nak cerita tentang Enfuselle Eye Treatment yang boleh hilangkan mata panda:

Beberapa minggu lepas saya ada membeli produk penjagaan mata dari Shaklee iaitu Enfuselle Eye Treatment dengan harapan untuk melihat sendiri keberkesanan produk ini. Saya pakai dua kali sehari iaitu ketika waktu pagi dan ketika sebelum tidur. Untuk pengetahuan semua, cara untuk menggunakan cream ini adalah sangat mudah. Picit sedikit sahaja di hujung jari kemudian dap ( tepuk-tepuk halus ) di sekeliling mata. Jangan sapu atau tekan kuat-kuat yea, cukup sekadar tepuk-tepuk manja gitu di sekitar bawah mata. Setelah 30 saat kita menepuk kawasan itu, kulit yang terkena cream itu akan terasa agak panas. Tengah menyerap lah kot yea.. hehehe..

Hampir dua minggu mencuba sendiri produk neh apa yang boleh saya katakan ialah Shaklee memang tak mengecewakan pengguna setia mereka. Hitam di bawah mata saya yang kalahkan panda neh mula berkurangan. Maaf ye saya tak cakap hilang terus, mana ada produk sekali dua pakai terus hilang hitam tuh, bukan pakai kapor kasut kan..haha. Garisan-garisan bawah mata juga mula menjadi lebih halus. Takpe-takpe, saya akan teruskan eksperimen neh selama beberapa bulan, tak sabar rasanya nak hapuskan semua kesan hitam dan garis-garis manja bawah mata neh.  kita akan tahu keadaan bawah mata saya setelah beberapa bulan menggunakan produk neh nanti. Sabar tau.

Jom kita tengok kebaikan produk neh:





Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara

Mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta menghilangkan sembap bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan botani khusus.
 
Terbukti secara klinikal:
  • 233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
  • 120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
  • 209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
  • 32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu
  • Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
  • Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
  • Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
  • Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

Bagi yang berminat nak dapatkan produk ini, jom order disini

ORDER ORDER ORDER

atau anda juga boleh membuat pembelian terus melalui link di bawah tanpa menghubungi saya. Penghantaran terus dari HQ dan akan sampai dalam masa 2-3 hari bekerja.

Enfuselle Eye Treatment

Azmalinda Azai
ID 1159479
SMS/Whatsapp/WeChat/Telegram: 013-4664540
email: azmalindaazai@gmail.com

Monday, August 25, 2014

Istiadat Penghormatan Mangsa Tragedi MH17 dan Laluan Terakhir Jenazah


Assalamualaikum wbt..
Salam Sejahtera..

Jumaat penuh barokah. Dan Jumaat pada 22 August 2014 memberi makna yang cukup mendalam kepada seluruh rakyat Malaysia, khususnya keluarga kepada mangsa tragedi penerbangan MH17 yang ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai lalu. Upacara Istiadat Penghormatan dilaksanakan bagi menghormati jenazah yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Pesawat khas Malaysia Airlines membawa 20 jenazah mangsa Tragedi MH17 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Schipol pada jam 8 malam waktu Malaysia semalam (Khamis 21 Ogos) untuk disemadikan di tanah air. Ia dijangka tiba di KLIA jam 10 pagi hari ini (Jumaat) dan bakal disambut dengan istiadat penuh ketenteraan.





Daripada 20 jenazah ini, tujuh belas diletakkan di dalam keranda manakala tiga jenazah telah dibakar dan diletakkan di dalam bekas abu.

Menurut Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, lapan lagi jenazah warga Malaysia sudah dikenalpasti dan akan diusahan untuk dibawa pulang bermula Ahad ini secara berperingkat.

Siaran langsung istiadat penghormatan jenazah juga dapat disaksikan di skrin besar di Dataran Merdeka dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dijangka berangkat ke istiadat berkenaan dan turut dihadiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, jemaah menteri, menteri besar, ketua menteri dan keluarga mangsa.


Kita doakan majlis istiadat ini berjalan dengan lancar dan semua keluarga tabah menghadapi situasi ini.
Al-Fatihah buat mangsa tragedi dan keluarga.

 Berikut adalah pergerakan terakhir jenazah tragedi MH17 selepas upacara istiadat selesai.

1. Mastura binti  Mustafa:
Laluan: KLIA-LRUS-Tol Senawang-Jln Seremban-Kuala Pilah-Masjid Taqwa, Paroi-Tanah Perkuburan Paroi.

2. Ahmad Hakimi Hanapi:
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya Putrajaya-Lebuh Persiaran Perdana-Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin-Lebuh Precint 20

3. Hamfazlin Sham Mohamed Arifin:
Laluan: KLIA- L/raya Elite-L/raya Max-Susur Bukit Jalil-L/raya MRR2-Wangsa Maju (Rumah Jenazah)-Tanah Perkuburan Gombak

4. Nur Shazana Mohamed Salleh:
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya Putrajaya-L/raya Persiaran Perdana-Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin - Lebuh Precint 20

5. Dora Shahila Kassim:
(akan diberitahu kemudian oleh PDRM)-Tanah Perkuburan Bukit Kiara, Damansara

6. Foo Ming Lee:
Laluan: KLIA- L/rata Elite-L/raya Max- Jalan Kuchai Lama-Nirvana Sg Besi

7. Karamjit Singh Karnail Singh:
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya KESAS-Susur Seksyen 20-Nirvana Shah Alam

8. Ng Qing Zheng:
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya Max-Jalan Kuchai Lama-Nirvana Sg Besi

9. Mabel Anthony Samy:
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya Max-Jalan Kuchai Lama-Nirvana Sg Besi

10. Paul Rajasingam Sivagnanam: 
Laluan: KLIA-L/raya Elite-L/raya Max-Jalan Kuchai Lama-Nirvana Sg Besi

11. Elisabeth Ng Lye Ti:
Laluan: KLIA-L/raya  Elite-L/raya Max-Susur Bukit Jalil-L/raya MRR2-Bulatan Kuari-Xiao En Bereavement

12. Lee Hui Pin:
Laluan:KLIA- L/raya Elite- L/raya Kesas-Susur USJ-Rumah Mangsa

13. Angeline Premila Rajandaran:
Laluan:KLIA- L/raya Elite-L/raya Kesas-Susur Banting/Klang-Jln Ampuan Rahimah -Rumah mangsa

14. Ariza Binti Ghazalee:
Laluan: KLIA-TUDM Kuching-Jalan Lapangan Terbang-Jalan Tun Jugah-Jalan Tun Razak-Jalan Marikan Salleh-Jalan Tun Sallehudin-Bulatan Bersik-Bulatan Mahkamah-Bulatan Sesco-Jalan Sarawak Golf Club-Jalan Masjid Negeri-Bulatan Semariang-Jalan Sultan Tengah (Tanah perkuburan)

15. Muhammad Afif Bin Tambi:
Laluan: KLIA-TUDM Kuching-Jalan Lapangan Terbang-Jalan Tun Jugah-Jalan Tun Razak-Jalan Marikan Salleh-Jalan Tun Sallehudin-Bulatan Bersik-Bulatan Mahkamah-Bulatan Sesco-Jalan Sarawak Golf Club-Jalan Masjid Negeri-Bulatan Semariang-Jalan Sultan Tengah (Tanah perkuburan)

16. Rahimmah Noor:
Laluan: KLIA-LTAS Ipoh (Charlie C130) LTAS-Jalan Persiaran Azlan Shah-Jalan Azlan Shah-Jejantas Jalan Gopeng-Jejantas Pantai Puteri-Jalan Tambun-Jalan Tambun Ampang-Tanah Perkuburan Kg Masjid Lama Tambun, Ipoh.

17. Chong Yee Pheng:
KLIA-LTAS Ipoh -Jalan Persiaran Azlan Shah-Rumah

18. Azrina Binti Yakob:
Laluan: KLIA -LTAS Ipoh (c)-LTAS-LP Tekah, Taiping, Jalan Tekah-Masjid Al Hidayah Assam Kumbang-Tanah Perkuburan Masjid Al-Hidayah, Jalan Muzaffar Shah, Assam Kumbang, Taiping.

19. Mohd Ali Md Salim:
Laluan: KLIA-IKBN Pagoh (LP-Helikopter)-IKBN-Jalan Pagoh-Pekan Pagoh-Jalan Sengkang-Jalan Kg Raja (Tanah Perkuburan)

20. Hasni Hardi Bin Parlan:
Laluan: KLIA-LP Padangan B Sek.Tinggi Segamat (Helikopter)-Masjid Jamek Segamat-KM185-198 Jalan Johor Bahru-Seremban-Tanah Perkuburan Islam Batu 8, Kg paya Luas, 85100 Batu Anam, Segamat Johor.

CREDIT: http://jomsihatjomgojes.blogspot.com/


Jika Itu Takdirnya Redhakanlah Pemergian Mereka


Jika Itu Takdirnya.. Redhakanlah

Sedih.... Sebak.... Sayu....

Hari ini seluruh negara kesuraman.... Kesedihan... Sedih menerima kepulangan 17 keranda kayu dan 3 bekas abu mayat penumpang MH17. Pagi-pagi lagi siaran secara langsung di kaca televisyen memaparkan persediaan menerima kepulangan jenazah mereka yang terkorban dalam nahas di sempadan Ukraine. Bayangkan jika kita adalah salah salah seorang ahli keluarga mangsa... Apakah perasaan kita ketika ini?? Allahurobbi... Hanya Allah yang lebih mengetahui...

Antara gambar yang saya ada untuk tatapan pembaca semua mengenai nahas yang berlaku di sempadan Ukraine.

Di sini saya kongsikan dengan anda gambar-gambar penumpang dan anak kapal yang terlibat dalam nahas berkenaan... Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka yang beragama Islam.


Ini hanyalah sebahagian dari jenazah yang terkorban. Hanya 20 orang yang di bawa pulang hari ini. Jika itu takdirnya... Redhakanlah pemergian mereka semua... Sudah sampai ajal mereka. Kita yang masih hidup ini, tingkatkanlah amal ibadah untuk di bawa ketika bertemu Pencipta.
Saya berharap, semua ahli keluarga mangsa yang terlibat akan tabah melalui ujian Allah ini. 
Perjalanan mereka di dunia telah pun berakhir... Mereka melalui perjalanan alam barzakh untuk menuju ke alam yang kekal abadi... Doakanlah yang terbaik untuk mereka...
Sejak awal pagi lagi, persediaan rapi telah di buat untuk menyambut ketibaan jenazah. Kereta-kereta ambulans telah bersedia menanti di kompleks ketibaan Bunga Raya 2..


Si anak yang kehilangan ibu....

Si kecil yang kehilangan ayah....
Dokanlah kesejahteraan mereka di alam sana. Yang pergi takkan kembali lagi... Tingaktkanlah amalan sementara berkesempatan. Peringatan untuk diri saya sendiri...
Amin....amin...amin

 CREDIT: VITAMIN TERBAIKKU

MH17 Sentiasa Dalam Ingatan

MH17 sentiasa dalam ingatan

Assalamualaikum....

Sayu hati bila terkenangkan mangsa-mangsa MH17. Kita sebagai orang luar pun sedih mengenangkan mangsa tragedi yang ditembah jatuh di Ukrain itu, apatah lagi keluarga mangsa.

Cuaca turut sedih menerima kepulangan jenazah-jenazah mangsa nahas MH17...mendung dan suram aje. Hari ini, saya dan krew unit konti TVS mengambil inisiatif menyiarkan siaran langsung Istiadat Penghormatan Jenazah MH17 dari Kompleks Bunga Raya KLIA menerusi laman sesawang http://tv.selangorku.com.

Semua stesen televisyen dan radio diarahkan tidak menyiarkan sebarang bentuk hiburan bagi menghormati mangsa tragedi MH17.
Bayangkan, dari 40 lebih penumpang kita yang terkorban, hanya 20 sahaja yang di bawa pulang hari ini. Namun, 8 orang lagi mayat warga negara kita yang kini ditempatkan di Amsterdam telah dikenalpasti identitinya dan berkemungkinan akan di bawa pulang ke tanah air dalam waktu yang terdekat.

Al- Fatihah buat mangsa tragedi dan keluarga. Moga mereka tabah hadapi dugaan ini. Amin

CREDIT : SAYANGKAN DIRI

Tuesday, August 19, 2014

Photoless Wednesday

"Following your dream is no guarantee of an easy ride. Life usually becomes more challenging, but you embark on an outer journey which starts the inner journey. You have a chance to blossom – to see who you really are. Doing what you love it’s not a recipe for an easier life, it’s a recipe for an interesting life. It doesn’t matter what type of dream you aim for, either in a form of material or achievement or both, don’t let it die."

Wednesday, August 6, 2014

Tips dapatkan Kulit Cantik

ehem ladies, lama rasanya tak kongsi tips kan, so hari ini aku nak share sikit beberapa tips untuk dapatkan kulit cantik,sihat dan gebus. wah wah wahhhh...selain amalkan supplement Shaklee, ada juga beberapa cara tambahan untuk mempercepatkan proses kulit kita untuk glowing tau. Jom baca :




Kulit kita merupakan organ terbesar kita, dan ia merupakan salah satu bahagian yang mempunyai fungsi yang penting. Kulit kita bertindak sebagai pengawal suhu badan, memberikan kita input deria sentuhan, dan membantu membuang air sisa dari badan melalui peluh. Kita perlulah menjaga kulit untuk kekal cantik kan, so itu adalah beberapa sebab kenapa ianya sangat penting untuk menjaga kulit kita dengan baik.

Tips 1: Pakailah pelindung matahari ( sunscreen )


Setiap hari kita keluar bekerja, keluar mencari rezeki dan kulit kita terdedah kepada sinar ultraviolet dari matahari. So kita perlulah menjaga kulit kita daripada terkena sinar uv kan. Bila kita menjaga kulit dengan mengurangkan dedahan kulit kepada sinar uv secara tak langsung kulit kita akan lebih licin, lebih tona sekata dan kelihatan lebih muda. Tahu tak, Sinar UV merupakan salah satu punca utama kerosakan kolagen, sedangkan kolagen sangat penting untuk kulit kita. Kolagen bertindak untuk menyokong kulit dan membolehkan ia mengekalkan bentuk kulit kita. 

Jadi untuk perlindungan maksimum, kita perlu gunakan pelindung matahari dengan SPF 30 atau lebih tinggi yang menyenaraikan zink oksida, titanium dioksida, atau avobenzone sebagai salah satu bahan-bahannya. 

Tips 2: Pastikan dapat tidur dengan cukup!


Apabila kita tidur, enzim membantu memperbaiki kulit kita dengan membuang segmen rosak DNA daripada sel-sel kulit. Jadi adalah penting untuk mendapatkan 6-8 jam tidur setiap malam untuk memberikan sel-sel kulit kita peluang untuk berehat. Berikan kulit kita ruang untuk membaiki diri dan sudah pasti selepas bangun tidur, kulit kita akan lebih segar dan glowing gitu.

Tips ketiga: Jangan sesekali tidur dengan make up!

Apabila balik rumah lewat, letih sangat setelah seharian bekerja, apa yang kita inginkan adalah terjun atas katil dan lena dibuai mimpi. Tapi tolonglah jangan lupa untuk mencuci muka terlebih dahulu sebelum tidur tau. Bila kita tak tanggalkan make up dari wajah, ia akan masuk ke dalam pori-pori dan menyebabkan pori-pori wajah kita tersumbat. Haa mula lah esok paginya kulit muka berminyak yakmat dan menyebabkan muka naik cik J kan. Alahai stressnya. 



Tips Keempat: Gunakan set penjagaan muka dengan seimbang

Ok bila bercakap tentang set penjagaan muka neh, kat pasaran memang berlambak-lambak jenama yang boleh dibeli dan kita sebagai pengguna rasanya macam tak cukup tangan. Kalau boleh nak cuba semua kan. Jangan ye sayang-sayangku sekalian. Memang betul kunci untuk penjagaan kulit yang baik adalah dengan memberikan keperluan yang diperlukan oleh kulit, tapi janganlah berlebihan. Ingat, Less is More. 

Sebagai contohlah kan, jika kita mengunakan satu produk yang bertujuan untuk menghapuskan lebihan minyak dari kulit demi untuk menghapuskan jerawat, bila terlebih guna ia boleh menyebabkan kulit kita kering. Kulit kita akan bertindak balas dengan membuat kelenjar minyak kita bekerja lebih masa untuk menghasilnya minyak yang hilang tuh. at the end muka akan lebih berjerawat.



Tips Kelima: Smile! 

Tips yang terakhir adalah kita perlulah senyum senantiasa. Smile is the best makeup that a girl can put on her face kan. Orang lain yang tengok pon sure-sure gembira, betul tak.

ok done! Senyum-senyum selalu dan selamat beramal.

Jom tengok suplement shaklee untuk dapatkan kulit cantik: